|
Polskie
Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze Szczecin,
al. Papieża
Jana Pawła II 49 a |
|
META: MOS Nr 1 w Szczecinie ul. Przylesie 17, czynna 12.30- 15.00 ROK MŁODZIEŻY W PTTK |
Komitet
organizacyjny: Media: |
Świadczenia:
|
|
Zgłoszenie udziału:
Zgłoszenia przyjmuje
sekretariat ROS PTTK do dnia 15.10.2009 r., w godzinach od 9.00 do
16.00, w środy do 18.00; wpłaty wpisowego można dokonać w siedzibie ROS
PTTK lub wpłacając z dopiskiem „Rajd Jesień” na konto
PeKaO S.A. I O/Szczecin 03124038131111000043756810
z jednoczesnym powiadomieniem telefonicznym.
Uczestnicy zlotu zobowiązani są do: 1. _przestrzegania regulaminu Zlotu 2. _przestrzegania Karty Turysty 3. _przestrzegania Kodeksu Drogowego 4. _przestrzegania przepisów ppoż. 5. _przestrzegania przepisów o ochronie przyrody 6. _ubezpieczenia się na czas trwania rajdu |
Serdecznie zapraszamy do licznego udziału – nagrody czekają!
|
konkurs: "wędka" |
T R A S Y __P I E S Z E
Trasa 1 Zbiórka: Osiedle Bukowe (pętla ZDiTM) Start 9.00, dojazd na miejsce startu autobusem linii 65 - odjazd z Basenu Górniczego o 8.10 i 8.31, prowadzenie – Czesław Rząsa Przebieg trasy: Osiedle Bukowe (pętla autobusowa) – szlak czarny – Głaz Grońskiego – szlak niebieski – Dęby Krzywoustego – szlak żółty – Droga Górska (kapliczka) – szlak czarny – Głaz Błażej – Kijewko – bez szlaków – droga przy torowisku – ul. Mokradłowa – ul. Deszczowa – Dąb Franciszek – ul. Klonowa (Kościół św. Rodziny i Lipa św. Ottona) – ul. Uczniowska – ul. Tartaczna (Głaz przy Keramzycie) – ul. Szosa Stargardzka – ul. Przylesie (meta), około 11 km |
T R A S Y___ K O L A R S K I E
|
Trasa 1 Start godzina 9.00 ROS PTTK (Plac Lotników) ul. Jagiellońska – Al. Piastów – ul. Mieszka I – ul. Cukrowa – Przecław – Kurów – Ustowo – Autostrada Poznańska – ul. Batalionów Chłopskich – ul. Sanatoryjna – ul. Walecznych – ul. Pszenna – ul. Dąbska – ul. Zoologiczna – ul. Rysia – ul. Kozia – ul. Mokradłowa – ul. Klonowa – ul. Uczniowska – Szosa Stargardzka – ul. Żuka – ul. Przylesie (meta) około 45 km. + powrót Trasa 2 Start godzina 9.30 ROS PTTK (Plac Lotników) Plac Żołnierza – ul. Panieńska – ul. Mściwoja – Most Długi – ul. Energetyków – ul. Gdańska – Most Cłowy – ul. Przestrzenna – ul. Gierczak – ul. Drukarska – ul. Taborowa – ul. Szybowcowa – ul. Notecka – ul. Zdrowa – ul. Junaków – ul. Tczewska – ul. Bałtycka – ul. Żuka – ul. Przylesie (meta) około 35 km. + powrót |
Piosenki do plecaka OGNISKA JUŻ DOGASA BLASK Ogniska już dogasa blask Braterski splećmy krąg W wieczornej ciszy, w świetle gwiazd Ostatni uścisk rąk. Kto raz przyjaźni poznał moc Nie będzie trwonić słów Przy innym ogniu, w inną noc Do zobaczenia znów Nie zgaśnie tej przyjaźni żar Co połączyła nas Nie pozwolimy by ją starł Nieubłagany czas Kto raz przyjaźni poznał moc ... |
|
.
Turysto pamiętaj!!!
* Nie dewastujmy urządzeń turystycznych,
bo być może jutro ktoś z naszej rodziny nie będzie miał gdzie odpocząć.
* Nie niszczmy drzew, krzewów i runa - dajmy szansę poznać
naszą przyrodę dzieciom i wnukom.
* Nie wjeżdżajmy samochodem do lasu - uwierzmy w możliwości swoich
nóg.
* Nie śmiećmy, aby potem nie narzekać, że żyjemy w brudnym środowisku.
* Mając psa na smyczy, dbamy o jego bezpieczeństwo i bezpieczeństwo
otoczenia.
* Nie płoszmy zwierzyny - las to w końcu jej dom, my jesteśmy tylko
gośćmi.
Działalność Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii Nr 1 w Szczecinie jest
kontynuacją Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 2, który powstał 1
sierpnia 1997 roku z przekształcenia, na podstawie decyzji Kuratora
Oświaty w Szczecinie, funkcjonującego od 1965 roku Domu Wczasów
Dziecięcych. W poniemieckiej willi, w stylu neoklasycznego pałacyku
mieści się Szkoła Podstawowa Nr 4 dla 60 uczniów i internat dla 45
chłopców. Budynek położony jest w 6,5 ha kompleksie leśnym, którego część tworzy „Park Krajobrazowy w Strudze”. Od początku swego istnienia placówka była przeznaczona dla chłopców w wieku od 10 do 18 lat, przejawiających zaburzenia w zachowaniu, zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Głównymi zadaniami ośrodka jest: umożliwienie uczniom z zaburzeniami zachowania realizacji obowiązku szkolnego; wychowanie resocjalizacyjne, zapewniające wychowankom pełnię rozwoju umysłowego i moralno - emocjonalnego, w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi; umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności, niezbędnych do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem. |
Proces dydaktyczny prowadzony jest na poziomie drugiego etapu edukacyjnego (klasy IV - VI szkoły podstawowej). Program realizowany jest w klasach liczących od 8 do 15 uczniów. Zadaniem szkoły jest również eliminowanie braków i zaległości szkolnych. Z uwagi na różny poziom intelektualny uczniów w klasie, duże znaczenie ma nauczanie indywidualne, tak by realizowany materiał był dostosowany do możliwości danego ucznia.
Szkole, oprócz
działalności dydaktycznej przypada odpowiedzialność za wychowanie i
socjalizację dzieci. Wielu pedagogów stwierdza, że jedną z
przyczyn niedostosowania społecznego są niepowodzenia szkolne. W
większości przypadków najpierw występuje opóźnienie
szkolne, a niedostosowane formy zachowania są na nie reakcją. Zadaniem
szkoły jest, więc nie tylko przezwyciężanie niepowodzeń uczniów,
ale również zapobieganie narastaniu niekorzystnych
objawów powodujących niedostosowanie społeczne.
Aby radzić sobie z
przejawami zaburzonego zachowania i pomóc wychowankom w
przezwyciężaniu trudności, prowadzimy szereg działań terapeutycznych i
profilaktycznych. Podstawą naszych działań jest pełna diagnoza dziecka.
Dokonują jej zarówno wychowawcy, nauczyciele jak i specjaliści:
psycholog, pedagog, logopeda. Pomagają nam w tym: socjoterapia, zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze, kinezjologia edukacyjna, trening
zastępowania agresji, zajęcia logopedyczne. Czynnikiem sprzyjającym
zapobieganiu niedostosowania społecznego jest właściwa organizacja
czasu wolnego dzieci. Praca wychowawcza w ośrodku polega na pełnym
programowaniu czasu wolnego wychowanków. Wychowawcy planują i
organizują takie zajęcia, by wykorzystać w nich mocne strony i
aktywność dzieci, a zaoszczędzić im niepotrzebnych, negatywnych
bodźców. Udział w zorganizowanych zajęciach pozwala na zdobycie
wielu ciekawych informacji o otaczającym środowisku, rozwijaniu
własnych zainteresowań kształceniu nowych, przydatnych w dalszym życiu
umiejętności. Zajęcia rozwijają zainteresowania, ale także uczą
współpracy w grupie, odpowiedzialności za siebie i innych. Praca
wychowawcza i terapeutyczna prowadzona jest na trzech poziomach
oddziaływań: oddziaływania na całą społeczność wychowawczą,
oddziaływania na społeczność w grupach, praca indywidualna z każdym z
wychowanków.
W Ośrodku funkcjonują
koła zainteresowań: Szkolne Koło SKKT, Koło „Ligi
Morskiej”, koło realizujące program „Wychowanie przez
sztukę”, Koło Ligi Ochrony Przyrody oraz wielorakie zajęcia
sportowe.
Działania profilaktyczne to nie tylko realizacja programów. Nabywane umiejętności społeczne utrwalane są poprzez uczestnictwo chłopców w różnych rodzajach zajęć praktycznych, wynikających z inicjowania i wspierania samorządowej działalności wychowanków, kontynuowania redagowania gazetki ośrodkowej „Dzieje 2”, kultywowania tradycji świąt i rocznic narodowych, organizowania imprez okolicznościowych. Wśród nich na stałe do kalendarza imprez wpisały się: „Rodzinna Majówka” - coroczna impreza odbywająca się w maju, jesienne „Grzybobranie” i Spotkania Wigilijne, Uczestniczą w nich wszyscy nauczyciele i wychowawcy, a także całe rodziny naszych podopiecznych. Mają one formę wspólnej zabawy opartej na zdrowej rywalizacji, w której wszyscy są zwycięzcami. Uczestnicy chętnie biorą udział w zajęciach integrujących, zabawach, konkursach sprawnościowych. Imprezy są zachętą dla rodziców do nawiązania bliższej współpracy z placówką.
a
DZIEJE „PAŁACU” W SZCZECINIE – WIELGOWIE
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii Nr 1 w Szczecinie mieści się w
poniemieckiej willi w stylu neoklasycznego pałacyku. Budynek położony
jest w 6,5 ha kompleksie leśnym, którego część tworzy „Park
Krajobrazowy w Strudze”. Placówka przeznaczona jest dla chłopców w
wieku od 10 do 18 lat. Oczywiście wiemy, że nie zawsze tak było,
dlatego spróbowaliśmy ustalić, kto przebywał tu przed nami. Historia
tego miejsca jak i jego okolicy okazała się bardzo interesująca. Budynek, w którym obecnie znajduje się Ośrodek był częścią dawnego majątku ziemskiego Henningsholm, znajdującego się nad rzeką Płonią. Zapiski na ten temat po raz pierwszy pojawiają się w księgach ziemskich zakonu cystersów w 1260 roku jako Hennekenhof, a w 1299 roku widnieje już określenie Hensknenhof. Dokumenty z XVI wieku mówią o Heidereiters-Hof jako o miejscu zamieszkania dozorcy leśnego, który w imieniu zakonu cystersów, później w imieniu Księcia Pomorskiego, sprawował opiekę nad lasem i pogłowiem zwierzyny. |
Nazwa Henningsholm pojawia się dopiero w zapiskach z XVIII wieku i pochodzi prawdopodobnie od nazwiska Inspektora Henninga, który zasłużył się podczas reformy rolnej na rzecz Cesarstwa. Na podstawie spisu powszechnego z 1791 roku dokonanego na terenie Pomorza, majątek Henningsholm liczył 11 mieszkańców. W 1872 roku podobny spis wykazał: 1 dom i 34 mieszkańców.
W ciągu lat zmieniali
się właściciele majątku. Wśród nich byli: Bau Inspector
Rottenberg, Herr Schreiber, od którego to około 1884 roku ziemię
odkupił Victor von Dewiz, pochodzący ze starego
ewangelicko-meklembursko-pomorskiego rodu. Victor von Dewiz w swoim
nowym majątku wybudował pałac ze szklanym dachem i z pięknie położonym
ogrodem.
Pod koniec XIX wieku Viktor rozpoczął budowę willi dla swojego syna.
Oba pałace zostały połączone podziemnym tunelem. Jedno z trzech wejść
do niego znajduje się niedaleko nas, nad rzeką Płonią. Jednakże dziś
zimują w nim nietoperze. Pozostałe wejścia zostały zamurowane. Budynek
Villi został umieszczony na mapie Sarana z 1899 roku wraz z budynkiem
gospodarczym, w którym mieściły się stajnie oraz mieszkania dla
służby. W okolicy powstał park, w którym znajdowały się rzadkie
gatunki drzew. Jego pozostałości możemy podziwiać do dziś, a w Villi
Erika, o której mowa, teraz uczymy się my. Zapewne to herb rodu
von Dewizów powinien znajdować się na naszym budynku. Skąd
wzięły się trzy księżyce nie wiadomo.
W 1920 roku cały majątek
Henningsholm liczył 188 ha, 10 koni, 15 świń i 65 kur. Później
właściciel rozpoczął wyprzedawać ziemie, dzieląc ją na
poszczególne działki pod budowę domów mieszkalnych w
okolicy dzisiejszego Wielgowa i Płoni. Około 1938 roku majątek odkupuje
Hans von Bodenhausen, ale pałac Henningsholm przejmuje wojsko
niemieckie. Według „Order de Battle” w okresie od sierpnia
do października 1939 roku rezydowało tam dowództwo 1 Floty
Powietrznej Luftwaffe, czyli I Armii Powietrznej pod dowództwem
generała feldmarszałka Alberta Kesselringa. Stąd kierowano m.in.
atakami lotniczym na Polskę w czasie kampanii wrześniowej 1939 r. Hans
von Bodenhausen wraz z rodziną mieszkał w tym czasie w Villi Erika,
czyli w naszym budynku. Od 1941 roku w Hennigsholm mieściła się Szkoła
Motorowa S.A., a w 1943 roku ponownie stacjonowało tu Luftwaffe. W
latach 1944-45 w pałacu przebywali prawdopodobnie niemieccy żołnierze,
rekonwalescenci ze szpitala w Zdunowie. Dziś są tam tylko pozostałości
po dawnej świetności tego miejsca.
Pałac Hennigsholm w czasie działań wojennych został oszczędzony. Po
wojnie jednak część wyposażenia pałacu i warsztatów została
wywieziona do Rosji. Sam pałac został rozebrany a uzyskany materiał
został częściowo wykorzystany przez osadników lub wywieziony na
odbudowę Warszawy. W nienaruszonym stanie pozostała tylko Villa Erika.
Wprawdzie dzisiaj nie możemy już podziwiać fontanny i sadu, ale
potrafimy to sobie wyobrazić.
Po zakończeniu II wojny
światowej rodzina Hansa von Bodenhausena została wysiedlona. Taki los
spotkał wielu niemieckich mieszkańców Szczecina. Według
wspomnień jednej z córek Bodenhausena, która odwiedziła
nasz Ośrodek, otrzymali oni w ramach rekompensaty pałacyk w okolicach
Bonn. Dokładnie, co działo się z Villą Erika po 1945 roku nie wiadomo.
Ustalono, że nasz pałac służył koloniom letnim MPK w Szczecinie do 1961
roku.
W tym czasie budynek przejęło Kuratorium Okręgu Szkolnego
Szczecińskiego. Utworzono w nim Państwowy Dom Wczasów
Dziecięcych, który istniał do 31.08.1997 r. Około 1975 roku
budynek został wyłączony z eksploatacji z powodu remontu. Ponownie
oddano go do użytku 01.01.1982 r. Od 01.09.1994r. zmianie uległa nazwa
i od tej pory był to Dom Wczasów Dziecięcych. Zapis z kroniki z
roku szkolnego 1961/62 tak przedstawia rozpoczęcia działalności:
„...można było z dniem 1 września 1961 r. przejąć budynek
główny i przystąpić do organizacji placówki. Trudny to
był okres prac. Brak pracowników (woźnego, intendentki i własnej
księgowej) oraz trudności z transportem i z zakupem potrzebnego sprzętu
nie przeszkodziły w otwarciu pierwszego turnusu wczasów w dniu
20.09.1961 r. Przyjechało 65 chłopców - uczniów klas
czwartych szkół podstawowych i ... tak rozpoczął się normalny
tok codziennych zajęć.” Nie zapominano jednak o codziennych
obowiązkach higienicznych i specjalnie do tego celu powołane komisje
sprawdzały czystość.
Po kilkuletnim remoncie,
ponownie uruchomiony Dom Wczasów przeznaczony był dla dzieci z
wadami postawy. Prowadzona była gimnastyka korekcyjna, której
celem była wstępna korekta złych nawyków oraz wdrożenie do
systematycznych ćwiczeń. W czasie trwania sześciotygodniowych
turnusów oprócz ćwiczeń, nauki dzieci miały możliwość
zmiany klimatu i poznawały atrakcje turystyczne nie tylko Szczecina,
ale i innych miejscowości pomorskich jak: Kołobrzeg, Świnoujście,
Pyrzyce, Stargard. W latach 90-tych turnusy uległy skróceniu do
2-3 tygodni. Przyjeżdżały dzieci z terenów ekologicznie
zagrożonych (w większości ze Śląska). Głównym celem tych
wyjazdów była zmiana klimatu, integracja zespołu klasowego -
grupy rówieśniczej poprzez wspólną naukę, zabawy oraz
poznawanie atrakcji przyrodniczo-kulturalnych.
Obecnie ta forma
wypoczynku to tzw. zielone szkoły. Dzięki temu, że przyjmowane były
dzieci z obecnych województw: dolnośląskiego, opolskiego i
śląskiego możliwe były wyjazdy dzieci szkół szczecińskich do
ośrodków między innymi w Szklarskiej Porębie, w Wałbrzychu.
W okresie letnim (lata 1984 -2000) w naszej placówce
Ministerstwo Oświaty i Wychowania we współpracy z Towarzystwem
Polonia, późniejszym Stowarzyszeniem „Wspólnota
Polska”, skupiającym Polaków na obczyźnie, organizowało
wypoczynek dla dzieci z zagranicy pochodzenia polskiego. Były to tzw.
kolonie polonijne. W 1984 roku przebywali tu koloniści z Węgier, a rok
później jak podaje Kurier Szczeciński z tego okresu: "... w
Państwowym Domu Wczasów Dziecięcych w Wielgowie zamieszkali na
cały lipiec młodzi goście z Austrii, Grecji, Kanady, Szwajcarii, Włoch
oraz ich polscy koledzy - drużyna harcerzy z Gryfina i uczniowie m.in.
z Warszawy oraz Szczecina ...".
Przez te lata przewinęły
się dzieci polskiego pochodzenia niemal z całego świata. Głównym
założeniem wychowawczym tych kolonii a zarazem najbardziej
odpowiadającym potrzebom dzieci i młodzieży był wypoczynek czynny,
zdobycie nowych wiadomości i umiejętności, poznania skrawka ziemi
naszych przodków i obcowania z potoczną mową polską. Część
swoich wakacji poświęcały więc one na codzienną naukę języka polskiego
(w grupach dobranych odpowiednio do stopnia jego opanowania). Dzieciom
organizowano również wycieczki między innymi do Warszawy,
Poznania, Krakowa, Świnoujścia. Poznawały też Szczecin pod względem
kulturalnym, uczestnicząc w przedstawieniach teatralnych, zwiedzając
muzea. Poprzez wspólne wyjazdy, dyskoteki, gry i zabawy,
umacniały się zawarte w tym czasie międzynarodowe przyjaźnie.
Od 01.08.1997r. z
przekształcenia Domu Wczasów Dziecięcych, na podstawie decyzji
Kuratora Oświaty w Szczecinie z dnia 23 kwietnia 1997 r., powstał
Ośrodek Szkolno - Wychowawczy Nr 2 dla chłopców z zaburzeniami
zachowania. 1.09.2005r. zmieniono nazwę na Specjalny Ośrodek Szkolno -
Wychowawczy Nr 3, a od 1.09.2006 r. funkcjonuje on jako Młodzieżowy
Ośrodek Socjoterapii Nr 1 w Szczecinie. To właśnie tej placówki
jesteśmy wychowankami i dalszą część historii tego miejsca będziemy
teraz tworzyć my!
Dzień Edukacji Narodowej |